חופש הבחירה

חיבורים ט' - חופש הבחירה


בחירה אישית, הבחירה מתוך שייכות לקבוצה, הבחירה בנתינה ובהקרבה


איך עוזרים לתלמידי כיתה ט' לבחור מגמה? איך עוזרים להם להתמודד עם חופש הבחירה, לקחת אחריות על הבחירות שלהם ולהבין את ההשלכות על האחר? איך יוצרים אצלם פתיחות לנתינה ובחירה בנכונות להקרבה?
!יוצאים איתם למסע חיבורים
 "המסע הזה היה שונה מכל הטיולים שעשינו קודם- כי באמת יכולנו לבחור. ביום השני הקבוצה החליטה, בהחלטה דמוקרטית, שלא ללכת את המסלול. אבל אחרי שישבנו שם שעה בשטח, פתאום אחד הילדים לקח מנהיגות ושכנע את הרוב ללכת! בסוף כל הכיתות בשכבה הלכו, למרות שיכולנו סתם לנוח ולא לעשות כלום בחניון. זה היה מדהים!"
נגה, תלמידת כיתה ט4 ניר העמק

 


 

היום ראשון – בחירה אישית, בחירה במגמה.

קילומטר וחצי מנקודת ההתחלה מתחיל אתגר הבחירה. בחלק הראשון התלמידים מעמיקים את ההיכרות עם עצמם מתוך בחירה בדמות איתה הם מזדהים. בחלק השני התלמידים מתמודדים עם בחירת מגמה ומגלים את המניעים הגלויים והנסתרים, האישיים והחברתיים, לבחירה שהם עומדים לעשות.


 

היום השני – חופש הבחירה, יום באחריות הקבוצה.

היום השני לוקח את התלמידים היישר אל המרחב הפתוח של חופש הבחירה. זהו "יום חופשי" בו התלמידים בוחרים ומחליטים (כמעט) הכל, החל מהחלטה האם לצאת למסלול ועד החלטה על אורכה של הפסקת ארוחת הצהריים. הם לומדים לבחור כקבוצה, חווים את תחושות העצמאות והבלבול שבחופש, ונושאים באופן ישיר באחריות על הבחירות שלהם.


 

היום השלישי – הבחירה לתת, נכונות להקרבה.

ביום זה יפגשו התלמידים אנשים שבחרו להקדיש את חייהם לנתינה לאחר. זהו יום של התנסות מוחשית בנתינה ובהתנדבות, ושל התמודדות עם גבולות הנתינה, עם החשש "לצאת פראייר", ועם תחושת הסיפוק והתיגמול שבבחירה לתת.


 

 

 

ומהמסע הזה הם חוזרים קצת אחרת. מכירים את עצמם קצת יותר, מודעים קצת יותר למגבלות החופש, ומיומנים קצת יותר ביכולת לעשות בחירות נכונות להם ולזולתם.